wtorek, 16 kwietnia 2013

Kruche ciasto babci Ani- czyli "Owoce Pod Chmurką"

Jako dziecko każde wakacje spędzałam u babci. Ten okres w moim życiu wspominam bardzo miło.
Babcia zawsze częstowała wszystkich swoim „szybkim kruchym ciastem” Szybkim ponieważ nie trzeba go długo ugniatać ani chłodzić w lodówce. Łączymy składniki, wylepiamy nimi blaszkę i do pieca :)
Składniki na kruche ciasto:
- 4,5 szklanki mąki
- 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
- kostka margaryny (najlepiej żeby była miękka)
- 4 żółtka (białka przydadzą się później)
- 3 łyżki cukru
- szklanka ciepłego mleka
Składniki na bezowa„chmurkę”
- 4 białka
- pół szklanki cukru pudru
- szczypta soli
Nadzienie:
- owoce sezonowe, frużelina, dżemy owocowe

Ciepłą margarynę pokrój w kostkę. Do miski wsyp mąkę dodaj pokrojoną margarynę, cukier, żółtka i zacznij łączyć składniki.

Ciasto będzie bardzo sypkie, więc teraz jest czas żebyś sięgnęła po ciepłe mleko. Dolewaj powoli ugniatając cały czas. Najlepiej wlewać partiami i obserwować ciasto. Nie powinno być za bardzo sypkie ani też za „miękkie” i lepkie.
Kiedy ciasto będzie miało zwartą konsystencję i będzie gładko odchodziło od rąk „wylep” nim blachę. Nie trzeba go wałkować wystarczy równomiernie rozłożyć na całej powierzchni blachy pamiętając o brzegach.

Kiedy ciasto już jest przygotowane ubij białka z odrobiną soli, kiedy będą już puszyste zacznij dodawać cukier i ubijaj dalej.

Na kruche ciasto można wyłożyć wszystko co tylko przyjdzie Ci do głowy!! Najlepsze są świeże truskawki, ale dobrze sprawdzają się dżemy brzoskwiniowe i malinowe (polecam dżem firmy Maribel dostępne w Lidlu), frużelina owocowa, jabłka prażone. Raz nawet wyłożyłam ciasto masą kajmakową!

Na wierzch wykładamy pianę z białek.

Piecz w 180oC przez około 40 minut.
Ja zawsze obserwuję brzegi ciasta, powinny się zarumienić.
Ciasto ostudzić i zajadać :)
Prośbę o to ciasto słyszę przynajmniej kilka razy w tygodniu.....robiłam je już setki razy, mój mąż jest jego wielkim fanem :) Do tej pory nic innego nie urzekło go tak bardzo, chociaż staram się jak mogę :)


UWAGA!! Podany przepis zawiera składniki na dużą blachę o wymiarach 23x37 cm. Ja piekę w szklanym naczyniu do tarty, a wtedy ciasta mi zostaje i wylepiam nim małe tartaletki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz