poniedziałek, 13 maja 2013

"Pleśniak"


Nazwa tego ciasta nie zachęca do spożycia, ale zupełnie niesłusznie. Kiedy pierwszy raz o nim przeczytałam w jednej z "babskich" gazet pomyślałam sobie, że ten który wymyślił tą nazwę mógł się zastanowić chwilę dłużej :)
Mimo tego, że tak jak pisałam już wcześniej moja mamcia piekła ciasta często i starała się urozmaicać wypieki, pleśniaka nie jadłam nigdy. Postanowiłam to zmienić! Urządziłam spęd rodzinny i zaprezentowałam "pleśniakowy" debiut :) Z "rogalem" na ustach i dużą dozą dowcipów wymyślanych na poczekaniu (kto mnie zna ten wie o czym mowa) zajadaliśmy ciasteczko :) 

Jest w nim wszystko co tygryski lubią najbardziej :)
dżem porzeczkowy- jest
kruche ciasto- jest
beza- jest
jabłka- są

Nic tylko zakasać rękawy i brać się do roboty :) Każda minuta poświęcona na zrobienie tego deseru zwraca się z nawiązką :D

 
 

Składniki:
- 500 g mąki pszennej
- 250 g masła lub margaryny
- czuabata szklanka cukru pudru
- 2 łyżeczki cukru waniliowego
- 2 łyżki kakao
- 5 jajek
- 1,5 kg jabłek
- 4-5 łyżek gęstej konfitury lub dżemy porzeczkowego
1-2 łyżki gęstej kwaśnej śmietany
- łyżkę proszku do pieczenia
- 100 g posiekanych orzechów włoskich lub laskowych (ja nie dodałam)
- 50 g rodzynek
- 2 łyżki budyniu waniliowego
- 1 łyżeczka cynamonu


Wymieszaj mąkę z proszkiem do pieczenia i przesiej na stolnicę. Weź jajka- oddziel białka od żółtek. Białka wstaw do lodówki. Zimne masło lub margarynę pokrój w kawałeczki i rozłóż na mące. Nożem energicznie siekaj mąkę z masłem aż powstaną grudki. Następnie zrób dołek na środku i dodaj żółtka oraz 2 łyżeczki cukru waniliowego. Wymieszaj składniki i szybko zagnieć ciasto. Podziel je na 3 części- dwie równej wielkości i jedną nieco większą. Największą część odłoż, do drugiej zagnieć śmietanę, a do trzeciej kakao. Teraz zawiń każdą część osobno w folię spożywczą. Ciasto ze śmietaną i z kakaem włóż do zamrażalki, a największą część zostaw na blacie.
Wysmaruj dno tortownicy lub formy do pieczenia, a następnie wylep ją pozostawioną częścią ciasta.
Teraz musisz przygotować jabłka. Umyj je i cienko obierz, a na koniec zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Odciśnij z nich nadmiar soku, żeby nie namoczył ciasta podczas pieczenia. Odciśnięte jabłka wymieszaj z cynamonem i rodzynkami oraz dopraw 2-3 łyżkami cukru pudru.
Weź blachę wylepioną ciastem, rozsmaruj na nim grubą warstwę dżemu, który  przykryj dokładnie jabłkami.
Wyjmij białka z lodówki i ubij z nich pianę. Pod koniec ubijania dosyp do białek pozostały cukier puder i budyń.
Następnie wyjmij z zamrażalnika dwie porcje zimnego ciasta. Odwiń ciemne ciasto z folii i zetrzyj je na tarce wprost na warstwę jabłek. Teraz na warstwę startego ciasta wyłóż pianę z białek, a na nią zetrzyj jasne ciasto (podobnie jak wcześniej ciemne ciasto).

Piecz w 190 stopniach przez około godzinę

Smacznego!




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz